Fotògrafa: Elena Peris-March |
"Quan
comença una entrevista has de situar-la. Estem aquí a la plaça Gal·la Placídia,
en un banc asseguts, perquè no som consumidors de cafè. Hem buscat un lloc més
o menys arrecerat perquè el soroll dels vehicles...." Ramon Peris-March
comença l'entrevista donant-me un consell. Tota la trobada m'ha anat explicant
la seva trajectòria, ideologia, manera de fer les coses, però, sobretot, oferint-me
consells.
Segurament
el seu nom, Ramon Peris-March, no és molt conegut. La majoria el coneixeran pel
paper de Petri, un personatge que va protagonitzar el Club Super3 entre els
anys 1991 i 2001. Però no només ha fet això, a més dels 25 anys dedicats al programa
infantil, també ha fet monòlegs, direcció de teatre, dissenys gràfics, lletres
de cançons, però per sobre de tot, és pare de tres fills.
L'ambient
és agradable, tot i que els dos anem amb jaqueta. Els nens ja han sortit de les
escoles i ens disposem a començar l'entrevista, que acabarà sent una passejada
amb una conversa molt entretinguda i interessant. En tot moment, una persona
molt propera, que m'explica les seves històries com si fos una més de la
família. Comencem parlant sobre els seus inicis, poques persones saben qui era
Ramon Peris-March abans de fer de Petri.
"Em
dedicava a copsar, definir, catalogar, ordenar les emocions, perquè era una
cosa que m'impressionava, veure per què les persones reaccionaven diferent
davant d'alguns fets. Jo feia disseny gràfic i pensava que per fer disseny
necessites explicar alguna cosa. Una premissa d'un professor, que a mi em va
marcar molt, va ser: si no tens res a dir, calla." Aquesta afirmació, la
del seu professor, va sortint al llarg de la xerrada, es nota que la té
integrada com un lema de vida.
Seguim
parlant sobre el seu passat. M'explica que va fer el cartell de les 24 hores de
Montjuic, una moto retallada de l'equip Leon-Chemarin. Parla amb passió, deixa
molt clar que a tot el que fa li posa ganes, esforç i il·lusió. També ressalta
la paraula compromís, en totes les branques de la cultura, a més d'estar disposat
a que el fereixin. Em posa l'exemple d'un disseny d'Amnistia Internacional: una
soga feta amb serigrafia i el fons fet amb paper d'alumini. "Quan miraves el cartell, t'hi veies
reflectit". Llavors va ser quan va decidir que ell volia fer dissenys que
transmetessin, no anuncis sense emoció.
Seguim
la nostra conversa i passem a l'etapa del teatre. "Em vaig centrar en
contactar amb el món teatral, i feia classes de teatre per veure emocions. Allà
vaig conèixer a grups com els Domus de Janas que feien un teatre salvatge i era
espectacular, si ho féssim ara ens posarien a la presó. Coses compromeses amb
la veritat, sigui política o amb la vivència. T'estic parlant de l'any 75/76,
quan tot just havia mort Franco. Hi havia ganes d'explicar tot aquest període
tant fosc. I amb tot m'hi deixava la pell." Un cop més, ressaltant dues de
les seves característiques més clares: el compromís i l'esforç.
L'etapa
fent de Petri va ser rellevant a la seva vida. M'explica que va poder evocar
tot el que havia après de clown, d'acrobàcia, de tècniques marcials i de
cançons. Ho recorda amb una nostàlgia especial, diu que va ser una sort per ell
que li donessin la llibertat de poder-se expressar i mostrar que hi havia una
riquesa darrere.
"Jo
no m'hi vaig presentar al càsting". Ell estava en una empresa que li va
donar l'oportunitat de fer-lo però en aquell moment estava fent un curs
internacional dels Joglars i no volia deixar-lo. Mentre m'explica el
procediment de com va arribar a ser el Petri, se'l nota distès, còmode,
acostumat a realitzar entrevistes. Se'l veu convençut que era l'adequat per a
fer al personatge, ja que destaca que era dels pocs que anaven sense padrins a
la prova. Segueix relatant-me el procediment de fundació del Club Super3, el
que va començar sent una idea per un programa infantil tradicional va acabar
sent un projecte innovador. La seva veu denota orgull envers aquesta inventiva
i enginy que van tenir els creadors del club.
L'any
2001 va decidir deixar el programa ja que va tenir a la seva primera filla, la
Sofia. "Vaig voler experimentar la paternitat", diu en Ramon.
M'accepta que sempre s'ho ha passat molt bé fent el personatge i quan va acabar
el permís va tornar a formar part del Club Super3. Parla amb orgull, sabent
que va formar part d'un projecte innovador i aferrant-se a que aquest no
desaparegui. Tot i això, és conscient que no es pot repetir exactament igual
perquè el temps canvia les coses.
M'interesso
per saber si aquest personatge va tenir un impacte positiu o negatiu en la seva
trajectòria professional. "Jo penso que a la vida, de moment, mai m'ha
perjudicat res perquè sinó no estaria aquí. Jo crec que tot són aprenentatges,
fins i tot un fracàs. Per mi ha sigut un goig, i ho és encara, el record, el
moment, tot el que he fet. No penso mai en si una cosa em perjudica o no, la
faig i endavant." Durant tota la conversa desprèn aquesta confiança en si
mateix, estant segur del que fa i sense patir per les conseqüències.
M'enumera
les característiques del vestit que portava quan feia de Petri. Dels quatre que
se'n van fer, un d'ells va quedar estripat per un ós d'un circ rus. Els altres
tres també van quedar esquinçats o ferits. Una prova de les vivències que va
haver de viure mentre interpretava el personatge. Durant la seva explicació, me
n'adono que dóna valor a les petites coses, prefereix un article amb vivència
que un de nou.
A
partir d'una pregunta sobre que li recorda la cançó d'anys i anys, arribem al
tema de la normalització lingüística del català. Es van marcar com un objectiu
i part important del Club Super3, fer que els nens parlessin, cantessin i es
relacionessin en català. Segons ell, sinó s'empobreix la cultura. Se li nota un
compromís amb la llengua i la cultura catalana, sensació que després vaig veure
amb més claredat.
Actualment
segueix vinculat al Super3, fent d'assessor als actors infantils i organitzant
els espectacles a la Festa dels Súpers. S'emociona quan em parla de l'agraïment
que li tenen els nens als qui assessora, per ell és com una espiral que es va
tancant. Com si fos un legat que passa de pares a fills, de generació en
generació. Respecte a la seva segona feina actual, denota experiència en el
coneixement de les diverses branques de la cultura. Em menciona a mags, grups
de música, corals... Es noten els anys d'experiència i la seva integració en
aquest món.
Tinc
curiositat per saber en quin grau ha influït en la seva vida actual que fes de
Petri. En un to filosòfic em respon que tot a la vida influencia: la família,
les sèries que veu, la literatura o les accions que realitza; per sobre de tot
destaca la implicació i la il·lusió amb la que es pren la vida. M'acaba
acceptant que el paper li ha aportat satisfacció i un bon estatus econòmic.
Parlant
sobre series de televisió, m'il·lustra explicant-me que Bola de Drac és una
llegenda budista amb una gran quantitat de valors. Es nota que es deixa la pell
a la seva feina, buscant les pertinents justificacions de cada un dels passos
que fa al Club. I també es nota la seva curiositat, entenent tot el que veu i
passa al seu voltant.
Li
pregunto si li faria il·lusió acabar com a director del Club que el va elevar a
la fama, però desvia la pregunta i només m'accepta que és una feina complexa.
No diu que no li agradi. Ni descarta aquesta possibilitat. El torno a temptejar
per saber si es veu tornant a ser actor. Tot i que em diu que si que es manté,
es nota que ho desitja en més mesura del que ho fa.
La
seva vida està relacionada amb la televisió, la música, teatre... I per la meva
sorpresa també amb la literatura! Fa lectures a presentacions de llibres o
valora futures publicacions. Fet que constata que la seva opinió té un valor
important per diversos cercles de la cultura. Per ell el camí còmode mai és la
opció més encertada, i dóna més valor al treball en equip que a l'individual.
Del
concepte equip passem a l'onze de setembre, i per conseqüència, a la política.
Reflexiona sobre les persones que coneix que li han dit que no saben si aniran
a la Diada. Exaltat diu: "Quina
feina més important hi ha que alliberar un país? Tot és política". En el
mateix to es desenvolupa una conversa ideològica, deixant a entendre el seu
pensament. Es queixa de la pobresa, de la gent que no es preocupa per la
política, de no cuidar a les persones d'aquí abans de les de fora. "S'ha
de marcar un pacte, fins aquí us ajudem, no eternament". Opina que amb el
Club Super3 han creat una estructura mental d'empenta on han aconseguit que nens
i nenes es qüestionin les coses. Fins i tot suggereix que potser sense el club
no existiria l'onze de setembre.
Amb un to indignat, semblant al de fa uns
minuts, em relata les seves aventures al transport públic. Es queixa de la gent
jove que no deixa seure a la gent gran perquè van distrets amb el mòbil, segons
ell s'ha d'educar a la societat per a què això canviï. També creu que ens
hauríem de qüestionar moltes més coses, incloses les tradicions. Pensa que cal
formar nens i nenes amb un esperit crític i emprenedor, acceptant el fracàs i
amb unes mentalitats visionàries.
De
sobte, apareix Espanya a la conversa. "Només estimem allò que coneixem.
Per això l'Estat espanyol sap actuar contra els catalans, que en el fons no som
més que persones que volem ser lliures perquè amaguen la nostra cultura. Com
que ens desconeixen, ens poden odiar." Li pregunto si ell creu que el
Super3 ha estat una peça de l'independentisme. No es mulla, simplement em diu
que tothom tendeix cap a l'independentisme, igual que els nens se'ls educa per
ser autònoms. Ell ressalta que ens hem de fixar en qui vol evitar aquest
sentiment d'independència, i proposa plantejar-se si potser aquesta gent hauria
de ser eliminada o allunyada del nostre entorn.
Acabades
les preguntes estrictes, em pregunta si em ve de gust acompanyar-lo a buscar a
la seva filla petita. Pugem Via Augusta fins a arribar a l'escola. L'Elena, de
nou anys, s'uneix a la nostra passejada. Fem un recorregut pel barri de Gràcia,
amb parades a l'estanc, el supermercat, la xarcuteria, el forn i el celler. En
cada parada ja el coneixen, i saben què ve a buscar. A l'estanc, per exemple,
va a comprovar si, com cada setmana, li ha tocat la 6/49. Efectivament, ha
guanyat poc més de cinc euros.
A
mesura que anem passant pels diferents carrers, em va explicant històries de
les botigues o, fins i tot, dels botiguers. Parlem de política, de
l'adoctrinament dels nens i de molts temes conflictius i polèmics. La seva
filla l'ajuda a fer els encàrrecs, es nota que tenen una relació estreta.
Després
de gairebé dues hores, és el moment d'acomiadar-me. M'emporto una sensació
agradable. Un passeig tranquil, parlant de periodisme i d'educació. En Ramon és
un home reivindicatiu alhora que filosòfic, dóna molta importància a les
emocions. M'acomiado de l'Elena i del seu pare. Ara toca reflexionar sobre
tots els temes que m'ha anat deixant caure, com si fos ell l'entrevistador i jo
l'entrevistada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada