Any: 2008
Duració: 119 minuts
País: Estats Units
Director: Clint Eastwood
Guió: Nick Schenk (Historia: Nick Schenk, Dave Johannson)
Actors: Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney
Her, John Carroll Lynch, Cory Hardrict, Brian Haley, Geraldine Hughes, Dreama
Walker, Brian Howe, Doua Moua, Sarah Neubauer, Chee Thao, Scott Eastwood
Productora: Warner Bros. Pictures, Village Roadshow Pictures, Malpaso Productions
i Double Nickel Entertainment
La interrelació entre dues cultures contràries
Una
pel·lícula dramàtica que critiqui el racisme i el model de societat americana
és un treball difícil. El film del Gran
Torino ho aconsegueix a la perfecció, barrejant ironia per part del
protagonista, amb un final inesperat que farà que qualsevol espectador quedi
enlluernat amb la màgica combinació del llarg metratge.
Walt
Kowalski (Clint Eastwood) és un veterà de la Guerra de Corea, que s'acaba de
quedar vidu i que la seva màxima passió és el seu cotxe Gran Torino del 1972. Un
home tradicional i rondinaire, que de sobte es veu vivint en un barri envoltat
d'immigrants asiàtics els quals detesta. Però les circumstàncies acaben afavorint
un apropament entre la comunitat Hmong i en Walt, que acaba adonant-se que té
més trets en comú amb ells que amb la seva família.
La
pel·lícula gira al voltant del seu bé més apreciat: el Ford Gran Torino. Aquest
cotxe està present en les diverses trames que tracta el film: els grups vandàlics,
la família o l'amistat que fa amb el seu veí Thao. El títol, que fa honor al
vehicle, està ben escollit ja què és el tronc on es recolza i relaciona tota
l'obra.
La producció
tracta diferents temes polèmics, tot i que es centra en criticar al racisme. El
protagonista, representa a un americà orgullós de la seva pàtria, és un racista
que no vol viure envoltat d'asiàtics al seu barri. En el moment que la seva
veïna immigrant Sue Lor (Ahney Her) el convida a una barbacoa a casa seva, en
Walt s'adona que amb aquesta comunitat té més afinitat que amb els seus propis fills.
Durant la resta de l'obra el protagonista va agafant confiança i relació amb
els seus adjacents, els quals s'acaben convertint en els seus amics i éssers estimats.
També és rellevant el personatge de l'àvia Vang Lor (Chee Thao), que és
l'equivalent asiàtic d'en Walt. Al començament l'americà no la pot ni veure,
però a mesura que avança la pel·lícula acaba respectant-la, fins i tot abans de
morir li deixa la seva gossa per a què se'n faci càrrec.
A més del
racisme, el film també parla sobre la família. Una néta que només vol el seu
cotxe i alguns mobles, el seu fill que només el truca per demana-li favors i
una jove que pensa en internar-lo en una residència; mostren uns parents poc
preocupats pel seu patriarca. Aquest tema es reforça a una de les últimes
escenes, on la família va al notari per a llegir el testament d'en Walt. Les
seves cares, expressions i reaccions denoten aquest interès pels diners i
possessions, més que estimació cap al difunt. Crec que la crítica a aquest
tipus de gent o famílies és directe i demostra la hipocresia que tenen algunes
persones envers els seus parents o éssers estimats.
Tot i què
l'obra té un contingut crític i una temàtica seriosa, Clint Eastwood li dona
una pinzellada d ironia amb les seves frases irreverents. La millor escena, i
probablement la més famosa, treu un somriure als espectadors: "¿Qué tramáis morenos?", la
frase més memorable de tota la pel·lícula aconsegueix convertir-se en un mite
del cinema actual.
Clint
Eastwood ha dirigit i interpretat la pel·lícula a la perfecció, on el seu
missatge queda clar i concís. Una obra que combina tocs d'humor del característic personatge rondinaire, amb una forta crítica
social. El seu trist final farà caure alguna
llàgrima a l'espectador, tot i que la resta d'elements estan en harmonia i fan
que es converteixi en un film imprescindible per a tots aquells amants del bon cinema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada